SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
.
Kingston SWE 2002 SM Vinnare i Express
2022-09-12 08:27
I SM-segrarnas lag: Anders Carlsson, Aage Reerslev, Johan Thorwid och Albin Boman // Foto: Anna Engström

Team Kingston SWE2002 tävlandes för SFS vann återigen Express-SM i Vänersborg. Nedan en rapport från Anders Carlsson.

 

Mästerskapet började med en hypereffektiv sjösättning som gjorde att det hanns med lite uppvärmingssegling redan på onsdagskvällen.  Deltagarna kom långtifrån och hade rest in från Piteå, Tyskland, Norge, Danmark och andra delar av Sverige. Vi hade även några nya båtar från Vänern.

Regattan seglade i perfekta Express-vindar på mellan 2-6 sekundmeter och seglingsledningen lyckades genomföra alla nio seglingar över tre dagar.  Att segla i en vik på en stor insjö omgiven av höga berg innebär att det såklart var mycket stora vrid, olika vindar och framförallt avgörande tryckskillnader på banan under alla dagarna. Här hade vi på vinnande båten stor nytta av vår fördäcksgast Albin Boman som med sin erfarenhet från mycket 49:er segling kunde hjälpa oss att hitta rimligt rätt på fjärden.

 

Tune up genomfördes i två race i lätta vindar och det kändes som om vi förbrukade mycket av vår tur i dom två seglingarna och vann bägge. När vi sedan fortsatt i samma anda och vann första kappseglingen på fredagen kändes segling enkelt.

Sedan hamnade vi på fel kant och fick kämpa oss tillbaka från längst bak i fältet i segling två. Här var det rätt avgörande att vi lyckades passera ett antal konkurrenter i sista rundningen för att hålla nere placeringspoängen. 

 

Tredje seglingen blåstes av på första länsen vilket var lite surt för oss då vi ledde igen.  När tredje seglingen väl kom igång igen var det fortsatt synnerligen stråkigt och besvärligt men Movin i SWE 700 bemästrade förhållandena bäst och ledde efter första dagen.

 

Första dagen seglades i frånlandsvind från Halle och Hunneberg.  Andra dagen hade sydliga vindar från Vänersborg som var förvånansvärt friska i fjärde seglingen för att sedan mojna ur rejält på femte seglingen med en riktig lättvindsrysare på sista länsen då vi tog många placeringar. Därefter fick vi ligga och driva och vänta på ny vind från andra hållet.  När den sedan väl kom så blev det manchestersegling på platt vatten i 3-4 m/s vilket ju är en ren njutning om man seglar Express. 

 

Efter andra dagen hade vi tagit oss upp i ledningen med ett poäng före Movin & co och Jan Brink med besättning från Flensburg.  Sedan lurade en klunga på fyra båtar med ungefär samma poäng men med slagläge på pallen.

Under alla dagarna var det dessutom fågelmotorväg över seglingsarenan då det ena fågelstrecket efter det andra kom flygandes. Allt som allt passerade säkert mer än tusen olika fåglar.

 

Sista seglingsdagen blev det maxpower följt av lite akterstagssegling i den sista.   SWE 391 hade redan dag 2 börjat köra vänsterkant och lyckades med prestationen att spika tre seglingar på raken. Inför sista seglingen hade vi lyckats utöka ledningen till GER 2014 och SWE 700 men både SWE 391 och SWE 523 hade närmat sig.   

I sista seglingen lyckades vi dock hitta exakt rätt millimeter på fockskotningen, skruvade upp riggen några varv och fick på så vis ytterligare lite bättre gång än tidigare.  Vi vann seglingen och behövdes inte ägna oss åt någon placeringsmatematik. Vänsterkanten visade sig inte heller vara en lika vinnande taktik i den sista seglingen.

 

Något som var roligt var att vi startade bra i 7 av 9 seglingar, men det var de två seglingar då vi misslyckades med starten och tvingades gå bakom fältet som vi spikade.  Vi gjorde också bara en lästart och då rundade vi sist på första kryssen.  Genom åren har vi blivit beskyllda för att enbart starta i lä vilket inte var fallet denna gång.  

 

Det var också första gången det var direktdömning på banan.  Här var det en lärdom hur man ska protestera när domaren inte är i närheten. Detta rekommenderar vi alla seglare att lära sig ordentligt så vi kan se till att reglerna efterlevs också i fortsättningen. 

 

Allt som allt, mycket rolig segling och trevlig samvaro både på vattnet och i land.  Ett stort tack till alla ideellt arbetande funktionärer som såg till att vi fick komma till Vänersborg och segla. Även lyften efter regattan var mycket välorganiserade och genomfördes efter en lyftordning där båtarna som kom längst bortifrån fick börja.  Detta är en bra rutin som fler arrangörer kan ta efter.

Anders Carlsson, SWE 2002.


Nyhetsarkiv
Säsongspremiär2024-04-22 22:14
Tävlingar på SFS 20232023-05-02 14:14
Inbjudan Söö-Race 20222022-09-05 21:47
Poängseglingar Optimist2022-07-13 23:02
Sotepokalen 3 juli 20222022-06-05 08:06
Påskdagsracet2022-02-13 13:16
Sotepokalen 20212021-06-28 14:10
Summering Söö Race2020-08-30 22:05
Inbjudan Söö-Race2020-08-27 08:09
Inbjudan Annandagsracet2019-12-17 17:55
Inbjudan Hummerracet2019-10-01 08:12
Inbjudan Söö-Race2019-09-05 10:37
Bilder 2.4 Fredag2019-05-31 19:52
Summering Påskdagsracet2019-04-22 21:30
Inbjudan Påskdagsracet 2019-04-15 17:11
Funktionärer sökes2019-03-02 17:27
Summering Annandagsracet2018-12-26 21:56
Inbjudan Annandagsracet2018-12-16 12:43
Summering Hummerracet2018-10-06 18:24
Summering Söö-Race2018-09-10 19:46
Final Poängsegling 2018-08-02 21:15
Inbjudan Annandagsracet2017-12-15 22:53
Sanktioner klara2017-01-05 22:12
Inbjudan Annandagsracet2016-12-15 22:09
SFS vann Luciasegling2014-12-15 19:19
Avslutning Poängsegling2014-07-30 18:36