Välkommen till SFS nya hemsida
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Optimist vecka 31
2018-08-04 20:19

Plötsligt var sommaren över, oj va tiden går. Och lika snabbt gick den sista veckan, antagligen för att vi haft så roligt. Tiden går väl snabbt när man har roligt? Vecka 31 har bjudit på både moln och vind, men vi klagar inte. Skönt med lite svalare väder och otroligt roligt med lite mer vind.

På måndag morgon var det elva spända och förväntansfulla elever som satt och väntade på att få sitt namn uppropat, varav majoriteten var seglare från tidigare somrar. Så måndagen och resten av veckan var det mycket fokus på att finslipa sina kunskaper och även lära sig nya fortsättnings moment inom jollesegling. Men många hade inte seglat sen förra sommaren så vi tog en ganska mjuk start för att kolla så vi fortfarande hade koll på hur båten skulle riggas och hur styrningen fungerade. Det seglades under måndagen halvvind i en åtta, och för fortsättarna låg fokus på att använda rorkultsförlängare och runda bojarna på ett korrekt sätt.

2-Krona & RS Feva v.30 2018
2018-08-04 20:18

V. 30 är nu avklarad och vi instruktörer kunde med glädje skicka hem två stycken mycket duktiga seglare i fredags. Det har varit en mycket lärorik och givande vecka för dessa killar och utvecklingen hos dem har varit stor.

Måndagen inleddes med att killarna seglade 2-krona med varsin instruktör på förmiddagen. Vi övade tekniken för slag och gipp samt repeterade de olika segelsätten. Efter lunch seglade killarna tillsammans och då körde vi en trekantsbana där fokus låg på rundningar och teknik vid kryssen.

På tisdagen bytte vi båttyp för att få lite större utmaning. Killarna seglade Feva och dagen började med att de fick öva på att hitta balansen i båten. Därefter var det kapsejsning och ”man överbord” som stod på schemat. Efter lunch begav vi oss ut på en lite längre tur för att öva gennackern. Mycket spännande då det blåste upp en del.

Under onsdagen övade vi kappsegling samt att segla med gennackern. Killarna tyckte det var mycket roligt att få testa på att tävla med båtarna. Lite mer tajta situationer utsattes de för.

Sedan på torsdagen var det dags för sjökortsteori. Efter lite bansegling gick vi igenom grunderna och därefter seglade vi iväg på en lång tur mot Bovall. Vi frågade killarna om djup och de fick själva bestämma vägen till olika destinationer.

Fredagen var en dag i sin egen klass. Vi startade den med teknikbana där fokus låg på kappsegling. Backning, accelerering, rullslag och 360 mm övades. Sedan riggade vi en 606 och tog med oss lunch och fika i båten.  Vi seglade till Huö och tog ned seglen samt kastade draggen. Därefter åt vi i båten och badade. Detta var mycket mycket uppskattat!

Tack för den här veckan! Vi instruktörer hoppas att vi även ses nästa sommar.

Optimist v.30 2018
2018-08-04 20:16

Första morgonen så möttes vi av ett ganska så tyst gäng, vissa hade seglat förut medans andra aldrig suttit i en segelbåt tidigare. De två första luncherna så sa instruktörerna att det här måste vara den tystaste gruppen vi någonsin haft. Ack så fel vi hade, resten av veckan lärde vi känna varandra bättre och under lunchen på fredag så funderade jag på om det kanske inte var det pratgladaste gänget hittills i sommar som satt där. Dessutom hade vi i slutet av veckan sju fantastiska duktiga seglare, som kan allt från att kränga tills båten nästan välter till att göra knopar blundandes och de tio sjövettsreglerna utantill.

Under måndagen så övade vi först och främst på att rigga båten, att förbereda den inför sjösättning och se till att den va sjöduglig. När båtarna senare var sjösatta så låg fokus på att förstå sig på tvärtom styrningen som gäller i en optimistjolle, de som seglat tidigare fick testa på med förlängningspinnen eller rorkultsförlängare som den heter på båtspråk. Det seglades även en bana där halvvind var det segelsätt som användes för att ta sig framåt och det gjordes slag för att svänga på båtarna.

På tisdag morgon så riggade vi båtarna och la i dom i vattnet, för att sedan testa på att kapsejsa. Att vända upp båten på rätt köl var inget problem, det svåra visade sig va som i många fall att vända båten upp och ner avsiktligt. Under eftermiddagen så testade vi på en ny sväng, att gippa. Visst var det lite klurigt att svänga när vinden var med i seglena hela tiden och den ökande vinden gjorde inte det hela lättare. Därför satte vi på lite mindre segel, stormsegel som vi kallar dem, på vissa av jollarna. Under onsdagen så fortsatte vi att använda oss av den nya svängen gipp, dessutom så testade vi på två nya segelsätt. Det seglades halvvind, bidevind och slör för att ta sig runt banan. Vi snackade även en hel del om hur du enklast lägger till vi bryggan utan att krocka in i den, då gäller det bland annat att ha koll på vindögat.

Under torsdagen så seglade alla elever ut i varsin båt för att testa på att segla fyrkantsbana. För att ta sig runt banan så seglades det halvvind, kryss och läns. Dom två sistnämnda segelsätten var nya för veckan och visst var det lite klurigt till en början. Efter lunch och ett svalkande bad så bestämde vi oss för att segla på tur och vi seglade bort till badplatsen Hästedalen. På ditvägen så hade vi medvind och fick släppa ut på seglen för att fånga maximalt med vind, medans vi under hemvägen fick skota in och kryssa hem till klubbstugan,

Solen sken och det var väldigt varmt redan tidigt på fredag morgon och vi instruktörer bestämde oss för att göra en rolig teknikbana med möjligheter till bad. Något som uppskattades av alla elever. Att stå på kanten, krypa runt masten och ta upp centerbordet och kränga på länsen var lika roligt som utmanande. Och visst resulterade det i några svalkande och välbehövda dopp.

Den klassiska fredagsgrillen var inte ett alternativ på grund av värmen och således grillförbud, men det var inget problem för oss. Vi åkte istället ut till en ö i närheten för att där äta vår medtagna kalla mat som inte behövde grillas. Efter lunch och ny energi så badades det, både av elever och instruktörer. När vi kom hem till klubbhuset igen så plockade vi upp optimisterna ur vattnet och ställde in dom i stället vi hämtat dom ur på måndag morgon. Sedan var det dags för knytkalas och vi pratade om vad vi hade tyckt va roligast under veckan. Och som alltid när det är roligt så går tiden fort, plötsligt var det slut på veckan och dags för diplomutdelning. Fina seglare, tack för en jätterolig vecka! Hoppas vi ses nästa sommar, ha det bra tills dess!

Hälsningar från Mathilda och resten av instruktörsgänget!

2-Krona v.29 2018
2018-07-24 20:15

Nu är sommarens fjärde seglarskolevecka avklarad, och under veckan har vi på övervåningen hunnit med en massa segling i fint väder och blandade vindar, många bad och en hel del seglingsteori!

Måndag morgon anlände 5 taggade seglare med varierande erfarenhet av segling, men att segla 2-krona skulle bli första gången för alla. Förmiddagen inleddes med genomgång och övning av slag och gipp på land. Ganska snabbt hade alla fått grepp på rörelserna, och båtarna sjösattes för att testa både slagen och gipparna ute på vattnet på en halvvindsbana. Vid lunch hade antalet seglare ökat till 6, och efter en kort genomgång av segelsätten gav vi oss ut på tur till Ulebergshamn.

Under tisdagen kapsejsade vi, och övade på hur man får upp båten om den vält. Sedan låg fokus på teknik och de olika segelsätten, och efter kapsejsningen fortsatte vi förmiddagen med måndagens halvvindsbana i form av ”åttan” och ”nollan”. Efter lunch slängdes ytterligare en boj i, och vi tränade på att segla ytterligare två segelsätt: kryss och slör. Seglingen runt banan fick korta pauser för välbehövliga avsvalkande bad från båtarna, vilket också innebar träning i ”man över bord”-manövrar och vad vi ska göra om någon skulle ramla i.

Onsdagen startade med segling runt en fyrkantsbana, där vi tränade på segelsätten kryss, halvvind och läns. Innan lunch hann vi också med en genomgång av sjökort, kunskaper som sedan användes under eftermiddagens tur till Junkern.

På torsdagen var det dags för en längre tur ut till Skägga. Till torsdagen hade vinden blivit starkare, och ute på öppet vatten gick stora vågor, så det var sex sjösjuka och trötta seglare som vid ett äntligen lagt till vid Testholmen utanför Bovallstrand. Efter en snabb lunch seglade vi tillbaka mot Hunnebo och SFS, inomskärs denna gång. Vägen gick genom Täresund, en smal passage vilket innebar en kryss med många slag, men som seglarna löste mycket bra!

Till fredagen var det sedan dags att testa på en teknikbana, återigen i form av en fyrkant. Denna gång skulle de träna på att stanna och accelerera, svänga 360 grader och att backa. Just att backa visade sig vara lite svårt, men utöver en liten incident med ett roder och en seglare som fick ta ett litet dopp flöt allt på bra, och glada seglare gick in för grilllunch. Medan vi väntade på att grillen blev varm repeterade vi båtens delar, innan vi gick ut i solen för att äta. Seglingen avslutades med en tur ut mot Ramsvik, där de fick träna lite på krängteknik i vinden. Veckan avslutades med bad, knytkalas och diplomutdelning.

Tack för en superhärlig vecka och hoppas vi ses igen nästa år (eller senare i sommar)!

Optimist v.29 2018
2018-07-24 20:13

På måndagen kom de ett glatt gäng som var taggade på att segla. Måndagen bjöd på mycket fint väder. efter en kort samling började vi med att lära oss varandras namn sedan började vi att rigga båtarna, efter de så fick alla testa på att styra optimist efter våra gummibåtar. Sedan satte vi på segel på båtarna och så testade vi att göra slag och vi övade på tummtricket. Efter de seglade vi en stund innan de var dags att gå in och äta lunch. När vi hade ätit färdigt tog alla barnen ett dopp för att svalka sig, sedan hade vi en genomgång av banan vi skulle segla. Vi seglade halvvind på en 8:an bana hela eftermiddagen innan de var slut för dagen.

På tisdagen startade vi dagen med att träna på att kapsejsa och efter att alla hade kapsejsat var de dags för lunch. Efter lunchen fick barnen bada, de var drygt 30 grader och sol på eftermiddagen så de var väldigt varmt. Efter badet gick vi igenom hur man gör en säker gipp sedan så seglade vi en bana som kallas för nollan banan. Barnen fick också testa på att göra dubbelt halvslag och att lägga till vid bryggan innan vi avslutade dagen med båtbingo, som uppskattades väldigt mycket.

På onsdag när barnen kom var de lite molnigare ute och inte så varmt så vi började segla direkt. Vi seglade en ny bana med segelsätten bidevind halvvind och slör. Barnen som satt på bryggan och väntade på sin tur att segla övade på lite knopar.

Torsdagen var en solig och fin dag, då fick barnen testa på att segla fyrkants bana med segelsätten halvvind kryss och läns. På eftermiddagen körde vi lite teori i olika grupper, vi lärde oss bland annat lite mer sjökunskap, väjningsregler och lite fler knopar.

Fredag, sista dagen på denna härliga veckan då körde vi fyrkantsbana med kryss och läns och halvvind. På lunchen grillade vi korv och hamburgare, sedan åkte vi iväg på en anktur till hästedalen och badade, innan de var dags att plocka upp båtarna. Vi fikade tillsammans och hade diplomutdelning till alla duktiga elever.

Tack för denna veckan! Hälsningar från Frida och resten av instruktörsgänget.

Optimist v.28 2018
2018-07-24 20:11

Bättre sent än aldrig! Här kommer alltså äntligen blogginlägget från optimistseglarskolan v.28.

Måndagen inleddes som vanligt med namnlek för att lära känna varandra, efter att 13 taggade seglare anlänt till klubben på morgonen. Sedan gick vi igenom hur man ”klär på”, eller riggar, båten, innan 4 båtar sjösattes. Ungefär hälften av seglarna hade seglat på seglarskolan tidigare somrar, och vi åkte därför ut direkt med två av båtarna kring en halvvindsbana med slag, ”åttan”. För att de seglare som inte testat på optimist tidigare skulle få testa hur styrningen fungerade och hur roderrörelser fick båten att svänga styrde vi efter motorbåtarna. När alla fått testa att styra och vi gått igenom slag, alltså att svänga mot vinden, släpptes också dessa seglare ut kring halvvindsbanan och fick segla i åttor, innan det var dags för lunch. En dyster himmel och en väderprognos som lovade åska fick oss att stanna inne under eftermiddagen, och vi passade istället på att göra knopar, gå igenom båtdelar och segelsätt på olika stationer.

Till tisdagen var vädret bättre, och vi började dagen med att kapsejsa, en favorit hos de flesta. Resten av dagen finslipade vi på tekniken på halvvindsbanan, och började också göra gippar, svängar där man hela tiden har vind i seglet, och började istället segla ”nollan”.

Under onsdagen slängde vi i två bojar till, och seglade därmed en fyrkantsbana med två nya segelsätt: kryss och läns. Nu var det alltså dags att segla mot vinden och med vinden rakt bakifrån, och det var lite klurigt med skot och segel till en början, men efter några varv på banan började det släppa. Till eftermiddagen mojnade vinden och vred sedan fram och tillbaka, och seglarna fick testa att segla olika segelsätt och anpassa sig efter vinden mellan olika bojar.

När torsdagen kom hade vinden stabiliserats, och vi kunde fortsätta segla en fyrkantsbana där segelsätten stämde lite mer mot vad de ”skulle”. Det blev träning på tekniken, för att kunna segla så mycket mot vinden som möjligt, ha skotet och seglet helt rätt och att runda bojarna på ett bra sätt, allt för att banan och seglingen skulle gå så snabbt som möjligt.

Fredagsmorgonen bjöd på ganska svaga vindar, men vi fortsatte att segla runt en fyrkantsbana till när föräldrar och familj kom och tittade på när vi seglade för att se vad vi lärt oss under veckan. För att testa på lite nytt hade banan fått en liten twist, och istället blivit en teknikbana där vi fick testa på att segla lite annorlunda. Under kryssen skulle seglarna gå ett varv runt masten, testa på att rädda ”Manne” och öva man över bord, få båten att luta mot lovart på länsen och stå på kanten på halvvinden. Några bad blev det, men innan lunch hade nästan alla både testat och lyckats med att gå runt masten, rädda Manne och lutat båten, vilket imponerade stort. Sedan var det dags att grilla korv och hamburgare, och några marshmallows som också slunkit ned i matsäcken. Efter lunch övergavs seglen, och vi gav oss ut på anktur med två seglare i varje optimist efter gummibåtarna. Det var vattenkrig, sång och ett litet dopp på vår tur mot Hästedalen, innan vi kom tillbaka till Gåsholmen och klubbstugan och tog upp båtarna för veckan. Än var vi dock inte redo för att sluta, så vi samlades ute med knytkalas och gick igenom de sjövettsregler vi lärt oss under veckan, samt allt det roliga vi gjort under veckan. Sedan kom föräldrar och familj för avslutning och diplomutdelning, och vi instruktörer fick säga hejdå.

Tack alla duktiga seglare för en härlig vecka, så hoppas vi att vi ses igen, antingen redan senare i sommar eller nästa sommar!

//Mimmi och resten av instruktörsgänget

2-Krona & RS Feva v.27 2018
2018-07-07 20:09

Vecka 27 har bjudit på lika fint väder som vecka 26. Strålande sol och lagom vindar. Tänk vilken tur vi har med vädret än så länge denna sommar!

Måndagen inleddes med att två förväntansfulla pojkar kom till seglarklubben. Veckan startades med lite uppvärmning. Vi seglade 2-krona runt Söö för att repetera segelsätten och tekniken för att göra fina slag och och gippar. De ville bli varma i kläderna igen efter ett litet uppehåll med seglingen.

Under tisdagen ville pojkarna testa på att segla feva. Det är en väldigt rank båt, så därför gav jag dem flera olika utmaningar som gjorde dem bekväma med båten. Segla med lä- och lovart lut och segla med en båt som hade bak lut och framåt lut. Syftet var att de skulle få en förståelse av att det går snabbast med en båt som är plan. Vi övade också olika slags kapsejsningar.

På onsdagen hade vi en sjökortsgenomgång och därefter seglade vi ut på en tur för att öva på att läsa sjökort. Även gennacker introducerades.

På torsdagen var det teknik som stod på schemat. Vi övade på att backa, accelerera, göra 360 och på att segla med gennacker. Mycket uppskattat! Vi hann även med att segla till Hällsö, vilket killarna tyckte var roligt!

Fredagen avslutade vi med att gå igenom väjningsregler och lite kappseglingstänk. Vi gjorde allt för att seglarna skulle få upp ögonen för kappsegling. Därefter stack vi ut på en lång tur i riktningen mot Skägga.

Veckan avslutades med en mysig fikastund och diplomutdelning. Tack för denna veckan! Hoppas vi ses igen!

Optimist v.27 2018
2018-07-06 20:08

Sommarens andra seglarskolevecka har bjudit oss på fantastiskt väder och jätterolig segling.

Under måndagen så fick alla barnen träna på allas namn genom att göra en namnlek. Efter att vi har gjort det så tränade vi på hur man riggade en optimist. Sedan tränade barnen på att styra efter en motorbåt och känna på hur de va. Men sedan var det dags att lära sig hur man seglade en halvvindsbana med slag. Dagen efter så var det dags att börja dagen med att kapsejsa. Sedan var det dags att segla halvvindsbana med slag och några av dom andra barnen tränade på att svänga ner från vinden och göra en gipp.

Under onsdagen seglade några på tur och resten fortsatte att segla halvvindsbana med slag. Efter lunch tränade vi på att svänga ner från vinden och att gippa. Medans dom andra som ville ha lite mer utmaning, fick köra en trekants bana och testa segelsätten bidevind och slör. På torsdagen var det dags för några att testa på kryss som var ett nytt segelsätt. Medans dom andra fortsatte med en halvvinds bana med slag och gipp.

Under fredagen möttes vi på morgon med lite vind så det fick bli teori i form av olika stationer medans vi väntade in vind. När vinden äntligen kom så sjösatte vi snabbt båtarna för att kunna segla så mycket som möjligt innan lunch. Till lunch så grillade vi korv och hamburgare. Avslutningsvis så var det knytkalas och diplomutdelning och sedan var det tid för oss instruktörer att krama hejdå till våra fantastiska seglare.

Tusen tack alla barn för en underbar vecka, hoppas vi ses mer i sommar eller nästa sommar! Ha det så bra tills dess, med vänliga hälsningar från Alexandra tillsammans med alla andra instruktörer.

2-Krona & RS Feva v.26 2018
2018-07-02 20:06

Vecka 26 har bjudit på fantastiskt väder med både lätt och hård vind. På måndagsmorgonen välkomnade vi tre glada och taggade seglare som ville segla RS feva och 2-krona. Då seglarna var ”fortsättare” har vi denna vecka kunnat fokusera på att bygga på de tidigare baskunskaperna.

Under måndagen var fokuset ”placering” i båten. Vi ville visa hur stor betydelse det har om man sitter tajt tillsammans i en tvåmannabåt. Att ha en gemensam tyngdpunkt och besättning som jobbar tillsammans och synkat är a och o i segling om man vill segla snabbt.

På tisdagen inledde vi dagen med en sjökortsgenomgång. Därefter begav vi oss ut på en lång tur med två stycken fevor. Tanken var att eleverna skulle prövas på kartläsning. Vi seglade till Junkern och där la vi båtarna på drift och käkade lunch mitt ute på vattnet. Mycket uppskattat!

På onsdagen var det intensiv gennackerträning som stod på schemat. Tre olika banor med olika syfte seglades. Att segla brant, runda bojarna bra samt effektivisera sättningen och nedtagningen av gennackern övades. Även detta var mycket lärorikt tyckte de.

Torsdagen bjöd på mer vind, vilket resulterade i att vi lärde dem krängteknik. Kappsegling bestod även dagen av. Vi övade massor av olika typer av starter och vi diskuterade olika fördelar och nackdelar med dem.

Veckan avslutades med en teknikbana där alla av veckans lärdomar återspeglades. Det är häftigt att se hur snabbt ungdomar utvecklas och tar sig an nya utmaningar. En grymt kul vecka har det varit och jag, Elin, samt de andra instruktörerna som jobbat på ovanvåningen är supernöjda!

Optimist v.26 2018
2018-06-29 20:04

Sommarens första vecka på seglarskolan har bjudit på fantastiskt väder och jätterolig segling!

Ett litet men tappert gäng har spenderat sina dagar nere vid klubbhuset och fått lära sig massa nya saker. Vi har seglat varje dag, badat varje dag och lärt oss nya sjövettsregler varje dag. Måndagen började med att lära sig hur man riggar en båt för att sedan sjösätta och börja segla halvvindsbana med slag. Dagen efter så var det dags att lära sig svänga ner från vinden och göra en gipp, dessutom lärde vi oss vad vindögat var och hur du bäst tar dig ut det. Efter lunch var det kapsejsning på schemat, alla maneter hade försvunnit och havet var varmt och skönt.

Onsdag kom och plötsligt var vi halvvägs in i kursen, dags att lära sig två nya segelsätt: bidevind och slör. Tillsammans med halvvinden och de nya segelsätten så var det inga problem att segla en trekants bana. När vi ätit lunch och svalkat oss med ett bad så testade vi att åka utanför banan och seglade på en liten tur. Vi seglade till Söö fyr, jättekul tyckte hela gänget! På torsdags morgon möttes vi av lite mer vind än dom tidigare dagarna, men vi testade på att segla trekants banan igen. Efter en stund på vattnet segla vi in och fick lära oss vad man kunde göra för att båten inte skulle luta så mycket när det blåste, kränga! Vi övade på att kränga uppe på torra land och dessutom gick vi igenom de två sista segelsätten kryss och läns. För att få ännu bättre koll på hur man kränger så åkte vi efter lunch ut till de större båtarnas bana och fick sitta med i den stora motorbåten. Där kollade vi hur mycket dom krängde och fick också lära oss hur en start i segling gick till. När vi hade stenkoll på hur man kränger så hoppade vi i optimisterna igen, denna gång med ett lite mindre segel än vanligt som gjorde att båten inte lutade lika mycket.

Morgonen efter hade vinden lugnat sig något och alla åkte ut i varsin båt med stort segel. Eleverna fick testa på att kryssa och det gick superbra! Vinden ökade framåt dagen, då seglades det istället i en åtta och båtarna surfade fram på vågorna. Till lunch så grillade vi korv och marshmallows. Efter lunchen så hade vindarna ökat ännu mer och det blåste tyvärr för mycket för att kunna segla nåt mer, istället blev det paddeltävling och stafett i jollarna. Avslutningsvis så var det som vanligt knytkalas och diplomutdelning, och sen var det tyvärr redan dags för oss instruktörer att krama hejdå till våra fantastiska seglare.

Tusen tack alla goa barn för en fantastisk vecka, hoppas vi ses mer i sommar eller nästa sommar! Ha det så bra till dess, hälsningar från Mathilda tillsammans med alla andra instruktörer.

Jultradition som lever vidare
2017-12-16 00:36
Den 15:e december öppnades portarna till SFS pepparkaksfabrik och de plikttrogna nissarna började genast kavla, karva och stansa fram julens finaste pepparkakor formade till allt ifrån de traditionella hjärtana och stjärnorna till segelbåtar och klubbflaggor. Doften av nygräddade pepparkakor spred sig snabbt över Lilla Gåsholmen och nissarna var mycket glada över att slippa de hårt gräddade kolbitarna i år. Övning ger färdighet!

Samtidigt som de nygräddade pepparkakorna fick svalna rördes det kristyr och smältes socker. Därefter startade sockerfesten då pepparkakorna pyntades i fina mönster och färger samtidigt som ingenjörerna byggde ihop både en optimist och SFS klubbhus i 3D.

Den påföljande tiden av väntan på att verken skulle stelna fördrevs med lek, dans och bullfika. Lagom till stängning av pepparkaksverkstaden kontrollerades pepparkakorna med ett mycket noggrant och grundligt smak- och kvalitetstest. Den hårda kontrollen släpper inte ut många pepparkakor genom porten!
Seglarläger 19-20 augusti 2017
2017-08-21 20:02

Under helgens seglarläger har vi trots starka vindar och massor av regn hunnit med massor av skoj. Totalt 7 optimistseglare startade lägret med att segla optimist med stormsegel och prova en av klubbens tvåmmanajollar, RS feva. Därefter blev det paddeltävling i optimisterna där seglarna fick jaga ballonger i två lag.

Genomdränkta fick de sedan byta om och bädda inför kvällen, därefter blev det massor av lek och bus innan middagen serverades. Efter middagen slog vi på högtalarna för disco och dansstopp. När vi dansat av oss smög vi tillbaka till sovsäckarna, tog fram godispåsarna, poppade popcorn och tittade på film.

När klockan slog midnatt var det tyst och lugnt i klubbhuset då alla seglare hade somnat. Nästa morgon vaknade allihopa, pigga och glada redo för frukosten som serverades kl.9. Därefter packade vi ihop sovsäckarna och gjorde oss redo för en sista stund med massor av lek, bus och skratt innan vi kramades hejdå kl.11.

Vi instruktörer vill tacka för ett fantastiskt roligt läger och välkomnar er tillbaka redan på tisdag (28/8) kl.17.45 för att segla optimist.

Fler bilder hittar du som vanligt på vår facebooksida, Sotefjordens Segelsällkap.

Optimist v.31
2017-08-07 20:01

Precis som förra året och året dessförinnan har sex veckor passerat innan vi hunnit blinka. Årets sommarseglarskola har nu nått sitt slut och vi instruktörer vill börja med att tacka för en fantastisk sommar. Trötta, glada och otroligt nöjda.

Under denna sommar har nästan 100 elever skaffat sig massor av seglingskunskaper och förhoppningsvis funnit nya vänner för livet. Vi har allihopa samlat på oss massor av nya minnen, upplevelser och en hel del skratt. Det är nu man önskar att man kunde spola tillbaka tiden för att få uppleva allting igen men till dess att någon lyckas bygga en fungerande tidsmaskin får vi trösta oss med att det går att läsa blogginläggen nerifrån och upp. Resan bakåt i tiden påbörjar vi här då du får läsa om veckan som varit från fredag till måndag.

Även sista veckan avslutades traditionsenligt med utdelning av kramar, diplom och märkeshäften. Strax innan dukades fikat fram och tavlan fylldes med allt vi hunnit lära oss under veckan. De 10 sjövettsreglerna gicks igenom alla fick välja ut veckans roligaste händelse.

Mellan grill-lunchen och knytkalaset övades tilläggningar och kapsejsningar tills allihopa kände sig som experter inom området och innan lunchen seglades fyrkantsbana då tekniken för de olika segelsätten förfinades samtidigt som det övades flitigt på väjningsreglerna. Dessutom fick seglarna öva på att backa och runda bojarna som riktiga proffs.

Innan vi avslutade torsdagen med de två sista sjövettsreglerna hade vi spenderat en heldag på vattnet. Trots regnet kämpade seglarna med nya segelsätt då de för första gången fick segla fyrkantsbanan. Här gällde det att öva, öva och öva ännu mera och när de inte seglade runt banan var de på väg mot bryggan för att prova tilläggningar.

Under onsdagseftermiddagen fick alla seglare möjligheten att prova kapsejsning. De tappra seglarna gav sig ut i de relativt starka vindarna för att utföra sin första kapsejsning någonsin – något de klarade med bravur. På förmiddagen seglades en trekantsbana med segelsätten kryss, slör och bidevind. Fokus låg på kryssen som blev nya segelsättet för dagen. När man seglar kryss kan man inte längre segla rakt mot bojen utan istället för man tänka på att hålla kursen genom att kolla seglet.

Efter andra dagen på vattnet hade eleverna koll på både hur man svänger upp mot vinden och ner från vinden då vi under tisdagen övade på att gippa, både runt en halvvindsbana ”nollan” och runt en trekantsbana med segelsätten halvvind, bidevind och slör.

Nu är vi framme vid seglarskolans första dag då seglarna anlände till SFSS klubbhus ovetandes om hur mycket de skulle ha lärt sig tills på fredagen. På måndagen fick allihopa segla själva, även på eftermiddagen då vindarna blev starkare. För att kunna ge oss ut i de hårdare vindarna riggades optimisterna med stormsegel och innan vi gav oss ut på vattnet såg vi till att alla hade koll på hur man riggar, styr och svänger med en optimistjolle.

Optimist v.30
2017-07-30 20:00

Vecka 30 inleddes med att 15 glada och taggade optimistelever anlände till klubben. Måndagen startades med vanliga rutiner, dvs genomgång på hur man riggar, styr en segelbåt, hur man gör ett slag, byte bakom ryggen och hur man skotar hem med hjälp av tumtricket. Därefter fick alla elever testa på att segla en åtta, dvs använda sig av segelsättet halvvind och genomföra slag.

Tisdagen spenderades till mesta del ute på vattnet. Gruppen delades upp efter nivå och två olika banor genomfördes. Onsdagsförmiddagen ägnades åt kapsejsning, vilket var mycket uppskattat av eleverna.

Då vädergudarna den här veckan varit på vår sida, blåst ungefär 4 m/s, har det lett till att vi redan på torsdagsförmiddagen kunde segla fyrkantsbanan. Fokus den här veckan har varit att segla de olika segelsätten med rätt teknik. Användning av tell-tails, rullslag, rundningar runt bojar är exempel på vad som har övats.

På fredagen fick föräldrar komma och titta på när deras barn seglade. Vi seglade en fyrkantsbana och medvetet riggade vi endast åtta båtar för att kunna öva på tillläggningar. Dvs effektiva byten gjordes.

Efter grill, knytkalas och diplomutdelning vinkade vi även denna veckan av femton duktiga seglare. Tack för den här veckan, hoppas vi syns snart igen!

2-Krona v.30
2017-07-30 19:57

Räknar man tiden i sommarseglarskoleveckor är sommaren snart över. Veckan som passerat var den femte av totalt sex veckor som sommarseglarskoleverksamhet bedrivs på Lilla gåsholmen.

Som vanligt kretsar dessa veckor kring allt som har med segling att göra och vädret blir en viktig del av vardagen. Därför startar även detta blogginlägg med en kommentar om vädret – under veckan har vi haft dagar med både sol och regn men vindarna har varit lagom vilket gjort att vi kunnat spendera många timmar på vattnet varje dag.

Vid det här laget har ni trogna bloggläsare säkert också koll på att man behöver kunna rigga en båt för att kunna segla den – något vi går igenom på måndagen. Sedan övas slag och gippar på land. Att gå igenom detta på land först har visat sig vara otroligt hjälpsamt när vi sedan sitter i segelbåten. Redan innan lunch hann vi med slag och gippar för att efter lunch kunna segla en trekantsbana med segelsätten halvvind, bidevind och slör.

På tisdagen gick vi vidare med ytterligare 2 segelsätt – kryss och läns, då vi seglade en rätvinklig trekantsbana åt båda hållen. Genom att segla både medsols och motsols kunde vi samtidigt passa på att öva väjningsregler. På eftermiddagen seglade vi ut på en liten tur förbi Hästedalen Hästedalen, runt Knivsholmen och Söö.

Onsdag förmiddag bjöd på ultralätta vindar och vi övade tilläggningar och backning runt en fyrkantsbana. Efter lunch övades kapsejsning och därefter blev det dags för sjökortsteori som förberedelse inför kommande turer.

Redan torsdag. Vi började dagen med att segla teknikbana, en fyrkantsbana där vi övar på att göra 360° och backa. Mellan varven övades även tilläggningar vid bryggan. Då alla seglarna tyckte att veckans hittills roligaste aktivitet var att åka ut på tur passade vi på att utnyttja eftermiddagen till att testa sjökortskunskaperna då vi seglade mot Bovall, runt Ängen och hem igen. Tillbaka på vattnet utanför klubbhuset rundade vi ”apholmarna” och det var försten tillbaka till bryggan som gällde. Här släppte seglarna fram sina inre vinnarskallar.

Alldeles för snart var vi framme vid seglarskolans sista dag, som även visar sig vara sista dagen med 2-kronaseglare för denna sommaren. Vi utnyttjade en fantastisk dag genom att segla så mycket vi bara kunde då vi packade ner matsäckarna i följebåten och begav oss mot Bovall. Vårt första delmål där vi skulle grilla. På väg till Bovall seglade vi runt Junkern och fick då se hur ett kardinalmärke ser ut i verkligheten. På hemvägen fick vi frångå vår ursprungsplan då vi egentligen tänkte passera Ramsvik för glass. Det var alldeles för kul att segla så glassen fick vi istället klämma in mellan nerriggning och diplomutdelning.

Veckan har passerat med ilfart och vi instruktörer vill tacka för en mycket rolig och äventyrlig vecka.