Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Bli medlem i Sotefjordens Segelsällskap
BLI MEDLEM

SFS trea i Allsvenskan 2019
2019-09-15 18:22, Allsvenskan/J/70

Team-SFS slutar trea i den totala tabellen av Allsvenskan 2019 efter helgens finalseglingar i Västerås.

Fredag och lördag morgon startade trögt och lite stolpe ut. Andra delen av dagen avslutade laget med fina serien 1-2-1-1 och kunde lyfta till en tredjeplats inför avslutningen.

Söndagen såg på förhand mycket utmanade ut vindmässigt. Endast en flight kunde genomföras innan seglingsledningen blåste av tävlingarna för hårda vindar. SFS vann även detta race, som seglades utan gennaker, klockrent och befäste sin pallplats.

Tävling
Årets klubbmästerskap Söö-Race
2019-09-15 18:21, Tävling
Årets klubbmästerskap för jollar blev en delvis mycket vindfattig segling  på skärgårdsbana utanför Hunnebostrand. Seglingen genomfördes på stora banan med delmål vid Kåröprickarna och Huöarna. Deltagande klasser var Laser, 2-krona och Zoom-8

Först i mål blev Bengt Carlsson i Laser. Årets totalsegrare presenteras på årsmötet i November.

Mera bilder finns här
Allsvenskan/J/70
SFS fightas om medaljer i Allsvenskan
2019-09-13 07:33, Allsvenskan/J/70
I helgen är det dags för sista omgången av Allsvenskan 2019. Arrangörsstad är Västerås och 18 klubbar gör upp om placeringarna i årets tabell. Favorit till slutsegern är regerande mästarna KSSS som har en stabil – men långt ifrån säker – ledning´

SFS vann de två första omgångarna av Allsvenskan men i den tredje omgången kom de på 13:e plats. Nu skickar de Magnus Lundgren som skeppare. Det vill säga samme man som satt vid rodret när Hunnebo vann både första omgången i Strängnäs och den andra i Malmö.

Med sig i laget har han Urban Lagnéus, Emily Cui, Joachim Sandberg och Thomas Grahn.

Tävling
Inbjudan Söö-Race
2019-09-05 10:37, Tävling

Välkommen till SÖÖ-Race som arrangeras söndag den 8 september. Tävlingen är SFS klubbmästerskap för jollar. Banan är en skärgårdsbana med fasta rundningsmärken beroende på båttyper och vind.

Datum  Söndag den 8 september 2019

Klasser Optimist, RS Feva, Laser, 2-Krona mfl.

Regler Tävlingarna seglas enligt kappseglingsreglerna KSR och med appendix S.

Inför Allsvenskan Ö-vik
2019-08-23 12:18, Allsvenskan/J/70
I helgen är det dags för tredje omgången av Allsvenskan som nu drar igång efter sommaruppehållet. Örnsköldsvik förbereder sig för en kappseglingsfest där frågan bland annat är om uppstickaren Hunnebo ska behålla sin ledning

Prognosen talar om bra förutsättningar, övervägande sol och med en vind runt 4–5 från nordväst på lördagen och från syd på söndagen
Träning
Skolsegling på schemat
2019-08-21 17:13, Träning
Klass 6 i Hunnebostrands skola seglade i tuffa vindförhållanden
Just nu pågår skolsegling på SFS.
Under veckan har vi skolorna från Hunnebostrand och Bovallstrand på besök med temat "havet".

Berättelsen och bilder hittar du här...
Träning
Träningsgrupper HT 2019
2019-08-17 08:09, Träning
Höstträningen startar Söndag den 25/8.

Junior Grön
Tid:
Söndagar kl 10:30-13:30
Här lär vi oss grunderna i segling på ett mer avslappnat sätt. Vi seglar både stora och mindre båtar beroende på väder och intresse. Vi varvar segling med lek och utflykter, avslutas på våren med ett läger, preliminärt helgen efter skolavslutningen. Även föräldrar är välkomna att delta.

Junior Grön/Blå
Tid:
Onsdag /Torsdag kl 17:30-20:30 ( bestäms inom kort)

På vardagskvällar har vi jolleträning för de som vill satsa lite mer och fördjupa sig i teknik och taktik, här seglar vi framförallt Optimist och RS-Feva.

Summering Företagskampen 2019
2019-08-11 19:41, Allsvenskan/J/70
Foto: Peter Krokström
Årets företagarkamp blev en intensiv kamp mellan åtta företag om vem som har Sotenäs bästa seglingsslag. En på förhand dyster väderprognos vändes i sista sekund till uppehåll och friska vindar under hela eventet. Förmiddagen ägnades åt träning där lagen fick bekanta sig med båten och trimma besättningsarbetet.

Arenan var som vanligt mycket publikvänlig utanför Norra Kajen i Hunnebostrand. En spänd publik fick under dryga tre timmar följa den hårda kampen. Efter en rafflande grundomgång var det lag Eriks Måleri som dominerade med vinst i samtliga tre flighter. Under finalen var det dock lag Konrads Café från Bovallstrand som drog det längsta strået med bra vägval. Eriks Måleri tjuvstartade och var en bit efter övriga båtar vid start men jobbade ändå upp sig till en fin andraplats följt av lag Företagarna Sotenäs
Företagskampen Sotenäs
2019-08-04 22:17, Allsvenskan/J/70
Vem har bästa seglingslaget i Sotenäs kommun?

Missa inte Företagskampen Sotenäs som bjuder på publikvänlig segling utanför Norra Kajen i Hunnebostrand

Nio företag möter varandra i sprintseglingar med båt­typen J/70 likt det format som används i Allsvenskan. Racen genomförs på korta och intensiva banor i direkt anslutning till hamnen med kommentatorer på plats

Program

Sotefjordens Segelsällskap i samarbete med Företagarna Sotenäs och Henri Lloyd
2019- Optimist v.31
2019-08-03 16:20, Ungdom
Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri".

Bildgalleri »

Sista veckan av sommarseglarskolan började precis så bra som man hade kunnat önska sig. Alla elever fick sig en uppfräschning eller introduktion av seglingen, självklart anpassad till deras nivå. Båtarna riggades, båtdelarna repeterades och snart därefter gav vi oss ut på vattnet för att prova att styra samt öva gippar och slag både med och utan rorkultsförlängaren.

Efter lunch riggades fler optimister som vi sedan seglade en halvvindsbana med. Först övades slagen då vi seglade i en åtta. Då alla hade koll på hur man skulle göra för att slå förlängdes banan med en gipp-boj.

2019 - 2-krona v.30
2019-07-28 21:19, Ungdom
Veckans seglare redo för långsegling. Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri".

Årets näst sista sommarseglarskolevecka har nått sitt slut. En vecka som för våra 2-kroneseglare innehållit ett överflöd av sol och segling.

Trots en stormig start på veckan lyckades vi under måndagen lära oss göra både slag och gippar. Dagen gick åt till att öva, öva och öva ännu mera då vi seglade åttan och nollan i en halvvindsbana.

Under tisdagen blev det dags att lära sig resten av segelsätten då vi seglade en trekantsbana och fick prova på både slör, läns och kryss. Dessa segelsätt kom sedan till stor användning då vi efter lunch begav oss ut på en liten tur mot Bovallstrand. Väl tillbaka i klubbhuset kunde vi sedan gå igenom sjökortet och peka ut de sjömärken vi sett på vägen.

2019- Optimist v.30
2019-07-27 23:15, Ungdom
Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri"
Vilken vecka vi haft! Segling, sol, bad, och såklart ännu mer segling.

Veckan inleddes med en blåsig måndag, men efter en kort introduktion och namnlek för att lära känna varandra gav vi oss ut på vattnet för att styra efter gummibåtarna, för att få testa hur det här med “tvärtomstyrningen” fungerar. Efter lunch var det dags för stationer, där knopar, segling och “havet”, där vi lärde oss om olika segelsätt, stod på schemat.

Tisdagen kom med lite mer lagom med vind, så vi gav oss snabbt ut för att segla. En halvindsbana med slag fick inleda dagen, och under eftermiddagen övergick vi efter hand till att också svänga åt andra hållet och göra gippar.

Onsdagen bjöd på ännu mindre vind, så under förmiddagen passade vi på att kapsejsa, något de flesta var överens om var mycket kul. Under eftermiddagen fick vi sedan fortsätta öva på att göra gippar, samtidigt som vi fick testa på två nya segelsätt, slör och bidevind, på en trekantsbana.

2019 - 2-krona v.28
2019-07-15 00:19, Ungdom
Fler bilder hittar du under fliken "bildgalleri".

V.28 blev årets premiärvecka för veckokurserna i 2-krona. En vecka med fina vindar och massor av segling där vi hann segla bana och åka på turer.

På måndagen möttes vi av vad som skulle bli veckans starkaste vindar på ca 5m/s. Under dagen seglades en halvvindsbana där besättningarna fick lära sig använda rorkultsförlängare och  lära känna både båten och varandra. De olika segelsätten gicks igenom och eleverna fick lära sig att rigga.

Under tisdagen fortsatte vi med att öva på att göra gippar och segla trekantsbana som gick från bidevind-slör-halvvind till kryss-slör-slör. På så vis fick man öva på att hela tiden hålla koll på vindriktningar. Efter lunch presenterades väjningsreglerna som användes under eftermiddagen då en fyrkantsbana seglades.
2019 - Optimist v.27
2019-07-08 01:40, Ungdom
Avslutning i strålande solsken. Fler bilder hittar du under fliken "bildgalleri".
Bildgalleri »

Sommarseglarskolans andra vecka bokstavligen blåste förbi.

På måndagen anlände 16 seglingssugna elever till Lilla Gåsholmen. De möttes av stormiga vindar som satte stopp för den mesta seglingen, men ut på vattnet kom vi ändå och alla fick prova på hur det känns att styra en optimist på vattnet. Under dagen hann vi även gå igenom hur en optimist riggas, de olika segelsätten, hur man knyter knopar och båtens alla delar.

Under tisdagen lättade vindarna något och på eftermiddagen kunde vi ge oss ut på vattnet med stormsegel. Alla eleverna fick äntligen komma ut på vattnet och öva på att segla halvvind och göra slag. Seglingen på vattnet varvades med segling på land då vi bar fram det berömda ”havet” där alla elever fick placera ut egna öar som de seglade emellan med små träoptimister.