SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
2020 - Optimist v.26
2020-07-01 16:57
Fredagsutflykt till Hästedalen.

Då var sommarens första seglarskola avslutad och vi instruktörer vill passa på att tacka för en helt fantastiskt vecka av sol, bus, lite bad och framförallt massor med segling!

Sju taggade seglare anlände till klubben på måndag morgon, som inleddes med en liten introduktion med namnlek och genomgång av lite regler. Sedan begav vi oss ut för att rigga båten och gå igenom alla båtens delar. Båtarna sjösattes och alla fick testa att styra båten samt öva slag. Efter lunch var det dags att ge oss ut på en halvvindsbana där vi övade slag genom att segla i en åtta. Tiden gick snabbt och snart var det dags att ta upp båtarna för att hinna med en avslutning med genomgång av de första sjövettsreglerna.

Med tisdag morgon kom det fina vädret, vilket vi utnyttjade genom att testa på att kapsejsa. Barnen blev indelade i två grupper, och medan den ena kapsejsade fick den andra fortsätta träna på halvindsbanan, denna gång genom att segla i formen av en nolla för att även testa på att göra gippar. Innan lunch hade alla hunnit testa på att kapsejsa, och även om det var lite nervöst inför var de flesta överens om att det inte bara var riktigt kul, utan att det även var riktigt varmt i vattnet. Efter lunch gick vi igenom alla de olika segelsätten på land innan två nya segelsätt testades på vattnet: bidevind och slör. Fem båtar var ute och seglade, vilket innebar snabba byten och träning på tilläggningar vid bryggan. Återigen gick tiden alldeles för fort och vi fick skynda oss att ta upp båtarna för att hinna gå igenom ytterligare två sjövettsregler.

På onsdagen riggade vi sju båtar för att alla skulle kunna ge sig ut i sin egen båt på en bana med kryss, slör och halvvind. Kryssen var lite klurig till en början men lagom till lunch hade alla börjat få kläm på det, vilket innebar att vi kunde ge oss ut på tur där vi bland annat behövde kryssa. Dagen avslutades med knopar och nya sjövettsregler.

Torsdag morgon var det dags att ge oss på det sista segelsättet vi ännu inte seglat: läns. Vi gick igenom fyrkantsbanan som skulle seglas, samt väjningsreglerna - vattnets trafikregler. När vi så gav oss ut på vattnet med sju optimister fylldes luften också av rop med ”styrbord!” och ”läbåt!” för att undvika kollisioner, speciellt då vi instruktörer började be en del av seglarna att segla åt andra hållet. Samtidigt pågick ett flertal räddningsaktioner av Manne, man över bord-övningar, där seglarna övade på vad man ska göra om någon hamnat i vattnet. Vi fortsatte segla fyrkantsbanan nästan hela dagen, innan dagen avslutades med ett vattenkrig. Alla fick varsin svamp att kasta och ös-karen användes flitigt, när vi istället för att segla runt rörde oss inuti en fyrkantig avgränsning, med målet att blöta ned varandra så mycket som möjligt samtidigt som väjningsreglerna användes.

Efter en vecka som verkligen flugit förbi var så sista dagen kommen, och vi testade ytterligare en ny bana, denna gång en kryss/läns-bana. Det fanns också möjlighet att testa på några starter, för att se hur det kan gå till när man tävlar i segling. Strax innan 11.00 åkte vi in till bryggan för att hämta lunch och badkläder, för att sedan ge oss ut på en tur. Vi seglade mot Hästedalen innan vi la till vid en ö för en sen lunch och bad. Tiden går fort när man har roligt, vilket vi märkte då det blev dags att segla tillbaka mot klubbhuset. Då vi seglat bidevind och kryss för att ta oss till ön blev det läns nästan hela vägen hem, och de som ville kunde testa att dra upp centerbordet och kränga. Väl tillbaka fick vi rigga av båtarna en sista gång, och vi instruktörer fick säga hejdå med utdelning av diplom och märkeshäften. Vi har haft en fantastiskt rolig vecka, och vi instruktörer vill bara säga tusen tack till alla duktiga seglare!

Poängseglingen drar i år igång onsdag 10 juli (v. 28), då vi samlas riggade och klara för skepparmöte kl. 18.00. Vi hoppas vi ses då, och om inte annat så önskar vi er en underbar sammar och att vi ses igen nästa år!

Glöm inte att följa oss på Facebook - Sotefjordens Segelsällskap, och Instagram @sotefjordenssegelsallskap där vi kontinuerligt uppdaterar med bilder och nyheter.

Fler bilder från veckan hittar du även under fliken Bildgalleri »

2019- Optimist v.31
2019-08-03 16:20
Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri".

Bildgalleri »

Sista veckan av sommarseglarskolan började precis så bra som man hade kunnat önska sig. Alla elever fick sig en uppfräschning eller introduktion av seglingen, självklart anpassad till deras nivå. Båtarna riggades, båtdelarna repeterades och snart därefter gav vi oss ut på vattnet för att prova att styra samt öva gippar och slag både med och utan rorkultsförlängaren.

Efter lunch riggades fler optimister som vi sedan seglade en halvvindsbana med. Först övades slagen då vi seglade i en åtta. Då alla hade koll på hur man skulle göra för att slå förlängdes banan med en gipp-boj.

2019 - 2-krona v.30
2019-07-28 21:19
Veckans seglare redo för långsegling. Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri".

Årets näst sista sommarseglarskolevecka har nått sitt slut. En vecka som för våra 2-kroneseglare innehållit ett överflöd av sol och segling.

Trots en stormig start på veckan lyckades vi under måndagen lära oss göra både slag och gippar. Dagen gick åt till att öva, öva och öva ännu mera då vi seglade åttan och nollan i en halvvindsbana.

Under tisdagen blev det dags att lära sig resten av segelsätten då vi seglade en trekantsbana och fick prova på både slör, läns och kryss. Dessa segelsätt kom sedan till stor användning då vi efter lunch begav oss ut på en liten tur mot Bovallstrand. Väl tillbaka i klubbhuset kunde vi sedan gå igenom sjökortet och peka ut de sjömärken vi sett på vägen.

2019- Optimist v.30
2019-07-27 23:15
Fler bilder hittas under fliken "bildgalleri"
Vilken vecka vi haft! Segling, sol, bad, och såklart ännu mer segling.

Veckan inleddes med en blåsig måndag, men efter en kort introduktion och namnlek för att lära känna varandra gav vi oss ut på vattnet för att styra efter gummibåtarna, för att få testa hur det här med “tvärtomstyrningen” fungerar. Efter lunch var det dags för stationer, där knopar, segling och “havet”, där vi lärde oss om olika segelsätt, stod på schemat.

Tisdagen kom med lite mer lagom med vind, så vi gav oss snabbt ut för att segla. En halvindsbana med slag fick inleda dagen, och under eftermiddagen övergick vi efter hand till att också svänga åt andra hållet och göra gippar.

Onsdagen bjöd på ännu mindre vind, så under förmiddagen passade vi på att kapsejsa, något de flesta var överens om var mycket kul. Under eftermiddagen fick vi sedan fortsätta öva på att göra gippar, samtidigt som vi fick testa på två nya segelsätt, slör och bidevind, på en trekantsbana.

2019 - 2-krona v.28
2019-07-15 00:19
Fler bilder hittar du under fliken "bildgalleri".

V.28 blev årets premiärvecka för veckokurserna i 2-krona. En vecka med fina vindar och massor av segling där vi hann segla bana och åka på turer.

På måndagen möttes vi av vad som skulle bli veckans starkaste vindar på ca 5m/s. Under dagen seglades en halvvindsbana där besättningarna fick lära sig använda rorkultsförlängare och  lära känna både båten och varandra. De olika segelsätten gicks igenom och eleverna fick lära sig att rigga.

Under tisdagen fortsatte vi med att öva på att göra gippar och segla trekantsbana som gick från bidevind-slör-halvvind till kryss-slör-slör. På så vis fick man öva på att hela tiden hålla koll på vindriktningar. Efter lunch presenterades väjningsreglerna som användes under eftermiddagen då en fyrkantsbana seglades.
2019 - Optimist v.27
2019-07-08 01:40
Avslutning i strålande solsken. Fler bilder hittar du under fliken "bildgalleri".
Bildgalleri »

Sommarseglarskolans andra vecka bokstavligen blåste förbi.

På måndagen anlände 16 seglingssugna elever till Lilla Gåsholmen. De möttes av stormiga vindar som satte stopp för den mesta seglingen, men ut på vattnet kom vi ändå och alla fick prova på hur det känns att styra en optimist på vattnet. Under dagen hann vi även gå igenom hur en optimist riggas, de olika segelsätten, hur man knyter knopar och båtens alla delar.

Under tisdagen lättade vindarna något och på eftermiddagen kunde vi ge oss ut på vattnet med stormsegel. Alla eleverna fick äntligen komma ut på vattnet och öva på att segla halvvind och göra slag. Seglingen på vattnet varvades med segling på land då vi bar fram det berömda ”havet” där alla elever fick placera ut egna öar som de seglade emellan med små träoptimister.

2019 - Optimist v.26
2019-06-30 09:34
På tur mot Ramsvik. Fler bilder hittar du under fliken "Bildgalleri".
Bildgalleri »

En bättre start på sommarseglarskolan hade man inte kunnat önska sig.

Under hela veckan har vi haft perfekta vindar vilket gjort det möjligt för oss att spendera så många timmar som möjligt på vattnet.

I måndags introducerades alla seglare till optimistjollen och fick svar på frågor som: ”hur riggar man båten?”, ” Vad heter båtens alla olika delar?” och ” hur gör man för att styra båten?”. Därefter hann alla lära sig göra både slag och gippar runt en halvvindsbana och ta sig ett svalkande dopp innan dagens slut.

Optimist vecka 31
2018-08-04 20:19

Plötsligt var sommaren över, oj va tiden går. Och lika snabbt gick den sista veckan, antagligen för att vi haft så roligt. Tiden går väl snabbt när man har roligt? Vecka 31 har bjudit på både moln och vind, men vi klagar inte. Skönt med lite svalare väder och otroligt roligt med lite mer vind.

På måndag morgon var det elva spända och förväntansfulla elever som satt och väntade på att få sitt namn uppropat, varav majoriteten var seglare från tidigare somrar. Så måndagen och resten av veckan var det mycket fokus på att finslipa sina kunskaper och även lära sig nya fortsättnings moment inom jollesegling. Men många hade inte seglat sen förra sommaren så vi tog en ganska mjuk start för att kolla så vi fortfarande hade koll på hur båten skulle riggas och hur styrningen fungerade. Det seglades under måndagen halvvind i en åtta, och för fortsättarna låg fokus på att använda rorkultsförlängare och runda bojarna på ett korrekt sätt.

2-Krona & RS Feva v.30 2018
2018-08-04 20:18

V. 30 är nu avklarad och vi instruktörer kunde med glädje skicka hem två stycken mycket duktiga seglare i fredags. Det har varit en mycket lärorik och givande vecka för dessa killar och utvecklingen hos dem har varit stor.

Måndagen inleddes med att killarna seglade 2-krona med varsin instruktör på förmiddagen. Vi övade tekniken för slag och gipp samt repeterade de olika segelsätten. Efter lunch seglade killarna tillsammans och då körde vi en trekantsbana där fokus låg på rundningar och teknik vid kryssen.

På tisdagen bytte vi båttyp för att få lite större utmaning. Killarna seglade Feva och dagen började med att de fick öva på att hitta balansen i båten. Därefter var det kapsejsning och ”man överbord” som stod på schemat. Efter lunch begav vi oss ut på en lite längre tur för att öva gennackern. Mycket spännande då det blåste upp en del.

Under onsdagen övade vi kappsegling samt att segla med gennackern. Killarna tyckte det var mycket roligt att få testa på att tävla med båtarna. Lite mer tajta situationer utsattes de för.

Sedan på torsdagen var det dags för sjökortsteori. Efter lite bansegling gick vi igenom grunderna och därefter seglade vi iväg på en lång tur mot Bovall. Vi frågade killarna om djup och de fick själva bestämma vägen till olika destinationer.

Fredagen var en dag i sin egen klass. Vi startade den med teknikbana där fokus låg på kappsegling. Backning, accelerering, rullslag och 360 mm övades. Sedan riggade vi en 606 och tog med oss lunch och fika i båten.  Vi seglade till Huö och tog ned seglen samt kastade draggen. Därefter åt vi i båten och badade. Detta var mycket mycket uppskattat!

Tack för den här veckan! Vi instruktörer hoppas att vi även ses nästa sommar.

Optimist v.30 2018
2018-08-04 20:16

Första morgonen så möttes vi av ett ganska så tyst gäng, vissa hade seglat förut medans andra aldrig suttit i en segelbåt tidigare. De två första luncherna så sa instruktörerna att det här måste vara den tystaste gruppen vi någonsin haft. Ack så fel vi hade, resten av veckan lärde vi känna varandra bättre och under lunchen på fredag så funderade jag på om det kanske inte var det pratgladaste gänget hittills i sommar som satt där. Dessutom hade vi i slutet av veckan sju fantastiska duktiga seglare, som kan allt från att kränga tills båten nästan välter till att göra knopar blundandes och de tio sjövettsreglerna utantill.

Under måndagen så övade vi först och främst på att rigga båten, att förbereda den inför sjösättning och se till att den va sjöduglig. När båtarna senare var sjösatta så låg fokus på att förstå sig på tvärtom styrningen som gäller i en optimistjolle, de som seglat tidigare fick testa på med förlängningspinnen eller rorkultsförlängare som den heter på båtspråk. Det seglades även en bana där halvvind var det segelsätt som användes för att ta sig framåt och det gjordes slag för att svänga på båtarna.

På tisdag morgon så riggade vi båtarna och la i dom i vattnet, för att sedan testa på att kapsejsa. Att vända upp båten på rätt köl var inget problem, det svåra visade sig va som i många fall att vända båten upp och ner avsiktligt. Under eftermiddagen så testade vi på en ny sväng, att gippa. Visst var det lite klurigt att svänga när vinden var med i seglena hela tiden och den ökande vinden gjorde inte det hela lättare. Därför satte vi på lite mindre segel, stormsegel som vi kallar dem, på vissa av jollarna. Under onsdagen så fortsatte vi att använda oss av den nya svängen gipp, dessutom så testade vi på två nya segelsätt. Det seglades halvvind, bidevind och slör för att ta sig runt banan. Vi snackade även en hel del om hur du enklast lägger till vi bryggan utan att krocka in i den, då gäller det bland annat att ha koll på vindögat.

Under torsdagen så seglade alla elever ut i varsin båt för att testa på att segla fyrkantsbana. För att ta sig runt banan så seglades det halvvind, kryss och läns. Dom två sistnämnda segelsätten var nya för veckan och visst var det lite klurigt till en början. Efter lunch och ett svalkande bad så bestämde vi oss för att segla på tur och vi seglade bort till badplatsen Hästedalen. På ditvägen så hade vi medvind och fick släppa ut på seglen för att fånga maximalt med vind, medans vi under hemvägen fick skota in och kryssa hem till klubbstugan,

Solen sken och det var väldigt varmt redan tidigt på fredag morgon och vi instruktörer bestämde oss för att göra en rolig teknikbana med möjligheter till bad. Något som uppskattades av alla elever. Att stå på kanten, krypa runt masten och ta upp centerbordet och kränga på länsen var lika roligt som utmanande. Och visst resulterade det i några svalkande och välbehövda dopp.

Den klassiska fredagsgrillen var inte ett alternativ på grund av värmen och således grillförbud, men det var inget problem för oss. Vi åkte istället ut till en ö i närheten för att där äta vår medtagna kalla mat som inte behövde grillas. Efter lunch och ny energi så badades det, både av elever och instruktörer. När vi kom hem till klubbhuset igen så plockade vi upp optimisterna ur vattnet och ställde in dom i stället vi hämtat dom ur på måndag morgon. Sedan var det dags för knytkalas och vi pratade om vad vi hade tyckt va roligast under veckan. Och som alltid när det är roligt så går tiden fort, plötsligt var det slut på veckan och dags för diplomutdelning. Fina seglare, tack för en jätterolig vecka! Hoppas vi ses nästa sommar, ha det bra tills dess!

Hälsningar från Mathilda och resten av instruktörsgänget!

2-Krona v.29 2018
2018-07-24 20:15

Nu är sommarens fjärde seglarskolevecka avklarad, och under veckan har vi på övervåningen hunnit med en massa segling i fint väder och blandade vindar, många bad och en hel del seglingsteori!

Måndag morgon anlände 5 taggade seglare med varierande erfarenhet av segling, men att segla 2-krona skulle bli första gången för alla. Förmiddagen inleddes med genomgång och övning av slag och gipp på land. Ganska snabbt hade alla fått grepp på rörelserna, och båtarna sjösattes för att testa både slagen och gipparna ute på vattnet på en halvvindsbana. Vid lunch hade antalet seglare ökat till 6, och efter en kort genomgång av segelsätten gav vi oss ut på tur till Ulebergshamn.

Under tisdagen kapsejsade vi, och övade på hur man får upp båten om den vält. Sedan låg fokus på teknik och de olika segelsätten, och efter kapsejsningen fortsatte vi förmiddagen med måndagens halvvindsbana i form av ”åttan” och ”nollan”. Efter lunch slängdes ytterligare en boj i, och vi tränade på att segla ytterligare två segelsätt: kryss och slör. Seglingen runt banan fick korta pauser för välbehövliga avsvalkande bad från båtarna, vilket också innebar träning i ”man över bord”-manövrar och vad vi ska göra om någon skulle ramla i.

Onsdagen startade med segling runt en fyrkantsbana, där vi tränade på segelsätten kryss, halvvind och läns. Innan lunch hann vi också med en genomgång av sjökort, kunskaper som sedan användes under eftermiddagens tur till Junkern.

På torsdagen var det dags för en längre tur ut till Skägga. Till torsdagen hade vinden blivit starkare, och ute på öppet vatten gick stora vågor, så det var sex sjösjuka och trötta seglare som vid ett äntligen lagt till vid Testholmen utanför Bovallstrand. Efter en snabb lunch seglade vi tillbaka mot Hunnebo och SFS, inomskärs denna gång. Vägen gick genom Täresund, en smal passage vilket innebar en kryss med många slag, men som seglarna löste mycket bra!

Till fredagen var det sedan dags att testa på en teknikbana, återigen i form av en fyrkant. Denna gång skulle de träna på att stanna och accelerera, svänga 360 grader och att backa. Just att backa visade sig vara lite svårt, men utöver en liten incident med ett roder och en seglare som fick ta ett litet dopp flöt allt på bra, och glada seglare gick in för grilllunch. Medan vi väntade på att grillen blev varm repeterade vi båtens delar, innan vi gick ut i solen för att äta. Seglingen avslutades med en tur ut mot Ramsvik, där de fick träna lite på krängteknik i vinden. Veckan avslutades med bad, knytkalas och diplomutdelning.

Tack för en superhärlig vecka och hoppas vi ses igen nästa år (eller senare i sommar)!

Optimist v.29 2018
2018-07-24 20:13

På måndagen kom de ett glatt gäng som var taggade på att segla. Måndagen bjöd på mycket fint väder. efter en kort samling började vi med att lära oss varandras namn sedan började vi att rigga båtarna, efter de så fick alla testa på att styra optimist efter våra gummibåtar. Sedan satte vi på segel på båtarna och så testade vi att göra slag och vi övade på tummtricket. Efter de seglade vi en stund innan de var dags att gå in och äta lunch. När vi hade ätit färdigt tog alla barnen ett dopp för att svalka sig, sedan hade vi en genomgång av banan vi skulle segla. Vi seglade halvvind på en 8:an bana hela eftermiddagen innan de var slut för dagen.

På tisdagen startade vi dagen med att träna på att kapsejsa och efter att alla hade kapsejsat var de dags för lunch. Efter lunchen fick barnen bada, de var drygt 30 grader och sol på eftermiddagen så de var väldigt varmt. Efter badet gick vi igenom hur man gör en säker gipp sedan så seglade vi en bana som kallas för nollan banan. Barnen fick också testa på att göra dubbelt halvslag och att lägga till vid bryggan innan vi avslutade dagen med båtbingo, som uppskattades väldigt mycket.

På onsdag när barnen kom var de lite molnigare ute och inte så varmt så vi började segla direkt. Vi seglade en ny bana med segelsätten bidevind halvvind och slör. Barnen som satt på bryggan och väntade på sin tur att segla övade på lite knopar.

Torsdagen var en solig och fin dag, då fick barnen testa på att segla fyrkants bana med segelsätten halvvind kryss och läns. På eftermiddagen körde vi lite teori i olika grupper, vi lärde oss bland annat lite mer sjökunskap, väjningsregler och lite fler knopar.

Fredag, sista dagen på denna härliga veckan då körde vi fyrkantsbana med kryss och läns och halvvind. På lunchen grillade vi korv och hamburgare, sedan åkte vi iväg på en anktur till hästedalen och badade, innan de var dags att plocka upp båtarna. Vi fikade tillsammans och hade diplomutdelning till alla duktiga elever.

Tack för denna veckan! Hälsningar från Frida och resten av instruktörsgänget.

Optimist v.28 2018
2018-07-24 20:11

Bättre sent än aldrig! Här kommer alltså äntligen blogginlägget från optimistseglarskolan v.28.

Måndagen inleddes som vanligt med namnlek för att lära känna varandra, efter att 13 taggade seglare anlänt till klubben på morgonen. Sedan gick vi igenom hur man ”klär på”, eller riggar, båten, innan 4 båtar sjösattes. Ungefär hälften av seglarna hade seglat på seglarskolan tidigare somrar, och vi åkte därför ut direkt med två av båtarna kring en halvvindsbana med slag, ”åttan”. För att de seglare som inte testat på optimist tidigare skulle få testa hur styrningen fungerade och hur roderrörelser fick båten att svänga styrde vi efter motorbåtarna. När alla fått testa att styra och vi gått igenom slag, alltså att svänga mot vinden, släpptes också dessa seglare ut kring halvvindsbanan och fick segla i åttor, innan det var dags för lunch. En dyster himmel och en väderprognos som lovade åska fick oss att stanna inne under eftermiddagen, och vi passade istället på att göra knopar, gå igenom båtdelar och segelsätt på olika stationer.

Till tisdagen var vädret bättre, och vi började dagen med att kapsejsa, en favorit hos de flesta. Resten av dagen finslipade vi på tekniken på halvvindsbanan, och började också göra gippar, svängar där man hela tiden har vind i seglet, och började istället segla ”nollan”.

Under onsdagen slängde vi i två bojar till, och seglade därmed en fyrkantsbana med två nya segelsätt: kryss och läns. Nu var det alltså dags att segla mot vinden och med vinden rakt bakifrån, och det var lite klurigt med skot och segel till en början, men efter några varv på banan började det släppa. Till eftermiddagen mojnade vinden och vred sedan fram och tillbaka, och seglarna fick testa att segla olika segelsätt och anpassa sig efter vinden mellan olika bojar.

När torsdagen kom hade vinden stabiliserats, och vi kunde fortsätta segla en fyrkantsbana där segelsätten stämde lite mer mot vad de ”skulle”. Det blev träning på tekniken, för att kunna segla så mycket mot vinden som möjligt, ha skotet och seglet helt rätt och att runda bojarna på ett bra sätt, allt för att banan och seglingen skulle gå så snabbt som möjligt.

Fredagsmorgonen bjöd på ganska svaga vindar, men vi fortsatte att segla runt en fyrkantsbana till när föräldrar och familj kom och tittade på när vi seglade för att se vad vi lärt oss under veckan. För att testa på lite nytt hade banan fått en liten twist, och istället blivit en teknikbana där vi fick testa på att segla lite annorlunda. Under kryssen skulle seglarna gå ett varv runt masten, testa på att rädda ”Manne” och öva man över bord, få båten att luta mot lovart på länsen och stå på kanten på halvvinden. Några bad blev det, men innan lunch hade nästan alla både testat och lyckats med att gå runt masten, rädda Manne och lutat båten, vilket imponerade stort. Sedan var det dags att grilla korv och hamburgare, och några marshmallows som också slunkit ned i matsäcken. Efter lunch övergavs seglen, och vi gav oss ut på anktur med två seglare i varje optimist efter gummibåtarna. Det var vattenkrig, sång och ett litet dopp på vår tur mot Hästedalen, innan vi kom tillbaka till Gåsholmen och klubbstugan och tog upp båtarna för veckan. Än var vi dock inte redo för att sluta, så vi samlades ute med knytkalas och gick igenom de sjövettsregler vi lärt oss under veckan, samt allt det roliga vi gjort under veckan. Sedan kom föräldrar och familj för avslutning och diplomutdelning, och vi instruktörer fick säga hejdå.

Tack alla duktiga seglare för en härlig vecka, så hoppas vi att vi ses igen, antingen redan senare i sommar eller nästa sommar!

//Mimmi och resten av instruktörsgänget

2-Krona & RS Feva v.27 2018
2018-07-07 20:09

Vecka 27 har bjudit på lika fint väder som vecka 26. Strålande sol och lagom vindar. Tänk vilken tur vi har med vädret än så länge denna sommar!

Måndagen inleddes med att två förväntansfulla pojkar kom till seglarklubben. Veckan startades med lite uppvärmning. Vi seglade 2-krona runt Söö för att repetera segelsätten och tekniken för att göra fina slag och och gippar. De ville bli varma i kläderna igen efter ett litet uppehåll med seglingen.

Under tisdagen ville pojkarna testa på att segla feva. Det är en väldigt rank båt, så därför gav jag dem flera olika utmaningar som gjorde dem bekväma med båten. Segla med lä- och lovart lut och segla med en båt som hade bak lut och framåt lut. Syftet var att de skulle få en förståelse av att det går snabbast med en båt som är plan. Vi övade också olika slags kapsejsningar.

På onsdagen hade vi en sjökortsgenomgång och därefter seglade vi ut på en tur för att öva på att läsa sjökort. Även gennacker introducerades.

På torsdagen var det teknik som stod på schemat. Vi övade på att backa, accelerera, göra 360 och på att segla med gennacker. Mycket uppskattat! Vi hann även med att segla till Hällsö, vilket killarna tyckte var roligt!

Fredagen avslutade vi med att gå igenom väjningsregler och lite kappseglingstänk. Vi gjorde allt för att seglarna skulle få upp ögonen för kappsegling. Därefter stack vi ut på en lång tur i riktningen mot Skägga.

Veckan avslutades med en mysig fikastund och diplomutdelning. Tack för denna veckan! Hoppas vi ses igen!

Optimist v.27 2018
2018-07-06 20:08

Sommarens andra seglarskolevecka har bjudit oss på fantastiskt väder och jätterolig segling.

Under måndagen så fick alla barnen träna på allas namn genom att göra en namnlek. Efter att vi har gjort det så tränade vi på hur man riggade en optimist. Sedan tränade barnen på att styra efter en motorbåt och känna på hur de va. Men sedan var det dags att lära sig hur man seglade en halvvindsbana med slag. Dagen efter så var det dags att börja dagen med att kapsejsa. Sedan var det dags att segla halvvindsbana med slag och några av dom andra barnen tränade på att svänga ner från vinden och göra en gipp.

Under onsdagen seglade några på tur och resten fortsatte att segla halvvindsbana med slag. Efter lunch tränade vi på att svänga ner från vinden och att gippa. Medans dom andra som ville ha lite mer utmaning, fick köra en trekants bana och testa segelsätten bidevind och slör. På torsdagen var det dags för några att testa på kryss som var ett nytt segelsätt. Medans dom andra fortsatte med en halvvinds bana med slag och gipp.

Under fredagen möttes vi på morgon med lite vind så det fick bli teori i form av olika stationer medans vi väntade in vind. När vinden äntligen kom så sjösatte vi snabbt båtarna för att kunna segla så mycket som möjligt innan lunch. Till lunch så grillade vi korv och hamburgare. Avslutningsvis så var det knytkalas och diplomutdelning och sedan var det tid för oss instruktörer att krama hejdå till våra fantastiska seglare.

Tusen tack alla barn för en underbar vecka, hoppas vi ses mer i sommar eller nästa sommar! Ha det så bra tills dess, med vänliga hälsningar från Alexandra tillsammans med alla andra instruktörer.